תהליך לקיחת המשכנתא
נוטל משכנתא נדרש דבר ראשון להגיש את כל המסמכים הרלוונטים לצורך אישור עקרוני של המשכנתא. כגון אישורי הכנסה, דפי עו"ש, וכו' כפי שהיועץ ינחה את הלקוח.
לאחר האישור ניתן להתקדם בתהליך. כלומר לבוא לבנק לחתימות על מסמכי ההלוואה (ולעיתים החתימות מתבצעות בסוף התהליך).
חשוב לציין: הבנק שומר על הריביות עבור הלקוח רק לזמן מועט.
לאחר מכן על הלקוח (בחלק היועץ יכול לסייע) לטפל בביטחונות שהבנק מביא ללקוח. ביטחונות פירושו כל המסמכים שמבטיחים לבנק שהדירה תהיה משועבדת.
רשימת הביטחונות ברוב המקרים:
- א. הפנייה לשמאי(מומלץ ראשון) שמאי מגיע לראות את הדירה ומבקש מסמכים רלוונטים ומעריך את השווי. דבר נוסף השמאי מעריך ערך כינון כלומר כמה יעלה לבנות מחדש את הדירה (וזה נדרש עבור הביטוח).
- ב. המוכרים והעורך דין חותמים שקיבלו את כל ההון העצמי של הקונים.
- ג. המוכרים חותמים בפני העורך דין שהם מסכימים לשעבד את הדירה עבור הבנק. ולאחר מכן צריך ללכת לשעבד את הדירה בגוף שבו הדירה רשומה (טאבו, מנהל, וכו').
- ד. מכתב התחייבות של העורך דין שהוא מתחייב לרשום את הדירה על שם הקונים.
- ה. עו"ד נוטריון שמזהה את הקונים ומאמת את חתימתם.
- ו. הקונה צריך לרשום ברשם המשכונות (הגוף שרושם את החובות והשיעבודים שיש לכל אדם) את החוב לבנק. לאחר מכן עליו להוציא טופס עיון שבו רשום החוב ולהשיב לבנק אישור רישום משכון וטופסי עיון.
- ז. ביטוח נכס- צריך להביא לביטוח ערך כינון של הדירה כפי שהשמאי קבע ובנוסף צריך לצרף את תמהיל המשכנתא.
ביטוח חיים- ביטוח זה מכסה מוות(ח"ו) של אחד הלווים.
הערה: יועץ פרטי יכול להביא לכם חיסכון רב בעלויות הביטוח. - ח. הבנק דורש א. אישור עירייה שאין חובות ארנונה על הדירה. ב. דיווח מיסים. ג. הוכחת תשלום מס רכישה/שבח.
- ט. פרטי חשבון המוכר/נאמנות להעברת התשלום חתום ע"י עו"ד + אסמכתא לחשבון(צילום צ'ק)+ צילום ת.ז. של בעל החשבון.
לאחר הגשת כל המסמכים (מקוריים) התיק נשלח לבחינה וכשנמצא תקין הלווה יכול למשוך את המשכנתא לחשבונו של המוכר (לעיתים נדירות ובבנקים מסוימים ניתן לקבל החזר תשלום לחשבון הלווה).